Jak se dělá galerie? Jaké vztahy má dobrý galerista s umělci a jaké nejistoty obcházejí trh s uměním? To jsou témata rozhovoru s Katherine “Kachou” Kastner, která společně s Camille Hunt založila jednu z nejúspěšnějších pražských soukromých galerií již v prosinci roku 2005. Galerie hunt kastner zastupovala mladé umělce, kteří se díky profesionálnímu přístupu galeristek etablovali mezi nejúspěšnější české umělce a umělkyně, z nich někteří rezonují i na mezinárodní úrovni.
Kachu Kastner, původem američanku s českými kořeny, a kanaďanku Camille Hunt svedla dohromady práce v neziskovém prostředí. „S myšlenkou založit privátní galerii přišla Camille, protože v česku tou dobou chyběly finance pro neziskovky a zároveň zde bylo málo prodejních galerií, čímž trpěli umělci i samotný trh, který bylo potřeba teprve budovat,“ vysvětluje Kastner, co galeristky před 17 lety vedlo k rozhodnutí založit v Praze vlastní prostor a připravovat výstavy s místními umělci.
Privátní galerie se ale nestará pouze o pořádání výstav a prodej uměleckých děl. Práce galeristy by měla zabírat daleko širší spektrum činnosti. “Připravit výstavu je pouhých 20 % naší práce,“ vysvětluje Kastner. Daleko více se galerista věnuje péči o dílo a kariéru umělce a rozvíjí vztahy nejen s kupci, ale i s kurátory, kritiky a řediteli velkých institucí, protože se umělecká díla snaží prodat a také zprostředkovat do výstav kvalitních místních i zahraničních galerií. „Bez přesahu do zahraničí a účasti na zahraničních veletrzích bychom nemohli vybudovat galerii, jakou máme dnes,“ uzavírá Kacha Kastner.
To, co z pozice galeristky dělá pro jednotlivé umělce, je různé. „Vztah galeristy a umělce je o důvěře, mít galerii není pro každého. Mladí umělci by především měli znát své možnosti a využívat plně příležitostí vystavovat v off space, neziskových a státních galeriích a institucích, kterých je tu dost, z toho mám radost,“ říká Kastner. Naopak prodejem děl skrze aukce, solitérní artsales, showroomy nebo internetové platformy se umělci a umělkyně ochuzují o možnost budovat svou kariéru.
Důležitým mezníkem v kariéře umělců je výstava či zakoupení díla do sbírky muzea či galerie světového formátu. Velká výstava Evy Koťátkové, jenž je zastoupena hunt kastner a která aktuálně vede J&T Banka Art Index, byla přivezena z Bordeaux a nyní ji můžeme vidět v Národní galerii v Praze ve Veletržním paláci. Vedle toho práci české umělkyně Zorky Ságlové by se galeristkám mělo podařit prodat do Centre Georges Pompidou, jedné z nejprestižnějších světových institucí pro současné umění. Takový proces podle Kastner trvá asi rok, což ukazuje na příkladu Anny Hulačové, jejíž dílo Nanebevstoupení Mark 1 do sbírek slavné pařížské galerie již zakoupili.
Ani covid a omezení vzdálenosti, které nahrávaly prodeji děl online, podle Kastner tuto premisu neohrozí a fungování galerií nezmění. I během posledních dvou let se prodeji umění v kamenné galerii dařilo. „Horší je ale nejistota, která přichází s válkou na Ukrajině. I my tento rok zůstáváme opatrní,” doplňuje.
„A jaká je role umění ve 21. století? Stejná jako v předchozím století. Umění je důležitá reflexe naší doby, z historického hlediska je umění reprezentuje to co po nás zbyde. Kreativní tvorba je pak zásadní možností, jak vyjádřit co se děje ve společnosti a co znamená být člověkem,“ uvažuje Kacha Kastner.