PAW TIP#05: Malba jako transformace: aktuální výstavy v soukromých galeriích

Tři aktuální výstavy v soukromých galeriích – výstava GEKOCHT Pavla Duška v galerii C12, Cell Davida Krňanského v nově otevřené galerii Clauda a od 12. června otevřená výstava The Romantics Were Prompted Matyáše Maláče v Polansky Gallery – spojuje společný zájem o transformaci a zároveň zkoumání hranic a rozměrů média malby. Ať už jde o proměnu materiálu, výtvarného jazyka nebo vizuálních kódů, každá z nich nahlíží na proces tvorby jako na klíčový moment, v němž se forma a význam neustále přelévají a zpochybňují. Umělci přistupují k malbě a její logice s odlišnou metodikou – od Duškovy práce s přesahem a s hmotou, přes Krňanského destruktivní geometrii, až po Maláčovu introspektivní transmutaci obrazového jazyka. Tato trojice výstav tak tvoří silný obraz současné malby jako oblasti, která je zároveň fyzická a myšlenková.

V C12 art gallery & design store Pavel Dušek představuje výstavu GEKOCHT, která ironicky odkazuje na jeho pracovní metody – lití, vrstvení, opakovanou práci s formou. Název, odvozený z německého výrazu pro „vařené“, odráží jeho zájem o procesy transformace: beton, pigment a forma se mísí v objektech na pomezí malby a sochy. Dušek vychází ze struktur běžného prostředí, jež abstrahuje a přetváří do vizuálně zneklidňujících konfigurací, které narušují divákovu představu o realitě. Ať už jde o betonové reliéfy, experimentální malbu nebo jiné materiálové experimenty, Dušek ukazuje, že vaření – v přeneseném i doslovném smyslu – je neoddělitelnou součástí jeho umělecké praxe. Nahlédněte do jeho tvorby ještě do 19. června.

Výstava Cell Davida Krňanského v nově otevřené galerii Clauda vznikla ve spolupráci s kurátorem Andrewem Wilsonem. Minimalistické obrazy pracují s prvky neúplnosti, rozkladu a geometrické střídmosti. Klíčovou roli hraje „buňka“ – chápaná jako opakující se struktura napříč měřítky: v těle, ve městě i ve společnosti. Krňanský se zaměřuje na momenty, kdy se kontinuita hroutí, a výtvarně je překládá do jemně narušených ploch a tvarů. Jeho práce nabízejí možnost číst katastrofu nejen jako konec, ale také jako počátek nového rytmu, nových vztahů a vzorců. Výstavu můžete navštívit do 27. června. 

Matyáš Maláč představí svou samostatnou výstavu The Romantics Were Prompted, která se v Polansky Gallery zahájí již 12. června. Výstavu kurátoruje Noemi Pukrábková a návštěvníci se mohou těšit na zcela novou sérii maleb, které rozvíjejí Maláčovu dlouhodobou tematiku vizuální percepce v digitálním i přírodním světě. Transmutace, prolínání a pomíjivost kulturních kódů (pravdivost, autenticita, iluze) tvoří hlavní osu výstavy, jež navazuje na Maláčovu typickou citlivost k proměnlivé povaze reality. Vernisáž proběhne 12. června 2025.