Představen bude výběr zásadních prací, které byly do sbírky získány v uplynulých letech. K vidění budou obrazy, prostorové objekty i videoartové instalace od českých i zahraničních autorek a autorů, jako jsou Anna Uddenberg, Zsófia Keresztes, Pakui Hardware, Klára Hosnedlová, Igor Hosnedl nebo Anna Hulačová, přičemž řada z nich bude v rámci této události v Praze vystavena vůbec poprvé.
Havrlant Art Collection se během deseti let vyprofilovala v jednu z předních sbírek současného umění v České republice. Od roku 2015 se soustředí na podporu zejména mladších umělců a umělkyň a jejich tvorbu sleduje dlouhodobě. Veřejnosti byla poprvé sbírka představena v roce 2022 na skupinové výstavě HAC#1, která proběhla v Pragovka Gallery během festivalu Prague Art Week 22. Kurátorský výběr se tehdy zaměřil na zastoupenou malířskou tvorbu, kterou doplnilo několik sochařských objektů.
Jedním z rysů, které dlouhodobě určují směřování Havrlant Art Collection, je zájem o médium pohyblivého obrazu – video art. Díky profesnímu zaměření sběratelky Kateřiny Havrlant, která dlouhodobě působila v technologických firmách, se sbírka již od počátku své akviziční činnosti zaměřuje na oblast digitálního umění. Ve výstavě HAC#2 tak budou k vidění videa českých autorů a autorek, jako jsou Jakub Jansa, Valentýna Janů, Marie Lukáčová či Roman Štětina, kteří v nich zpracovávají témata digitální transformace, tělesnosti, osobní identity či environmentální krize. V posledních letech se sbírka zaměřila také na akvizice zahraničních umělců. Na výstavě tak budou k vidění objekty švédské umělkyně Anny Uddenberg, tunisko-italské umělkyně Monii Ben Hamoudy, litevského dua Pakui Hardware, maďarské sochařky Zsófie Keresztes, francouzské umělkyně žijící v Praze Julie Béna či reliéf Poláka Cezary Poniatowského. Vystaveny budou také práce od v Berlíně působící české autorky Kláry Hosnedlové, jejíž dílo ze série To Infinity (2023) bude v českém prostředí vystaveno vůbec poprvé.
„Záměrem výstavy je ohlédnutí se za deseti lety sběratelské činnosti, kterou jsme se snažili cílit na nejmladší autory a autorky pocházející z regionu střední Evropy. Jako prostor pro tuto expozici jsme zvolili Výstavní síň Mánes, která historicky vznikla zejména pro potřeby přehlídek, jež ukazují směry, kterými se čeští i zahraniční umělci aktuálně vydávají. Věříme, že po delší době, kdy v Mánesu výstavy tohoto typu absentovaly, zde diváci uvidí takovou uměleckou událost, k jaké byl původně vytvořen. Zároveň je naší motivací inspirovat začínající sběratele k zájmu o současné umění,“ uvádí Kateřina Havrlant.
Kurátor Ján Gajdušek, který sbírku dlouhodobě spravuje, připravil výběr uměleckých děl, jenž částečně navazuje na první výstavu sbírky z roku 2022, která se soustředila zejména na malbu. Kromě obrazů tak nyní budou k vidění objekty a videoarty z posledních let. Výstava tedy nemá ambici být pouze bilancí, ale také výpovědí o proměnách současného umění a sběratelského pohledu na něj. Záměrně zdůrazňuje média, témata a umělecké přístupy, které v posledních letech formují umělecký a společenský diskurz.
Samotná výstava bude ve dnech 25. až 28. září 2025 součástí Prague Art Week 25, největší tuzemské události věnované výtvarnému umění. Výstava potrvá až do 6. října a bude ve všech dnech přístupná pro širokou veřejnost zdarma.