BIENÁLE VE VĚCI UMĚNÍ

Trvání:14. 6. 2024 - 29. 9. 2024
Umělci:Národní galerie Praha – Veletržní palác: Kateryna Aliinyk, Zbyněk Baladrán, Björnsonova, kulturní družstvo cosa.cz (Markéta Mráčková, Barbora Šimonová) s Viktorem Vejvodou, výzkumná skupina DAVRA research group (Madina Joldybek, Zumrad Mirzalieva, Saodat Ismailova), Martina Drozd Smutná, Giorgi Gago Gagoshidze, Asunción Molinos Gordo, Uladzimir Hramovich, Adelita Husni-Bey, Nikita Kadan, Kateřina Konvalinová & Judita Levitnerová, Kateryna Lysovenko, Pınar Öğrenci, Natalie Perkof, Marta Popivoda, Randomroutines (Tamás Kaszás & Krisztián Kristóf), Alicja Rogalska, Elske Rosenfeld, Zorka Ságlová, Antje Schiffers, Olia Sosnovskaya, Petr Štembera, Dominika Trapp, Tomáš Uhnák s Asiou Dér / Tamásem Kaszásem / Asunción Molinos Gordo; Lidická galerie: Jevgenija Belorusets, Jean Effel, Guido Di Fidio, Jaroslav Futymskij, Hans Grundig, Renato Guttuso, Tatiana Yablonskaya, Dana Kavelina s Olhou Marusyn, Anna Kindynnis, George Kotsonis, Hildo Krop, Yuri Leiderman, Axl Leskoschek, Kateryna Lysovenko, Mirano Marizza, Margaryta Polovynko, Anton Saienko, Ilya Todurkin
Kurátor:Katalin Erdődi, Aleksei Borisionok
Autor:Bienále Ve věci umění
Adresa:Národní galerie Praha – Veletržní palác, Dukelských Hrdinů 47, Praha 7-Holešovice, Praha , 170 00

7. 9. 2024, 14:00–15:00 Komentovaná prohlídka Bienále Ve věci umění 

7. 9. 2024, 16:00–17:30 Diskuze

Osobní a veřejné v době Instagramu. Jak se změnila politika v umění?

Jedním z výrazných proudů politické kritiky v umění a kultuře je dnes zprostředkování zkušenosti těch, které většinová společnost přehlíží a znevýhodňuje – často žen nebo queer osob, ale také lidí vyloučených kvůli barvě pleti nebo sociálnímu původu či situaci. Reprezentace marginalizovaných osob, příběhů a postojů je v umění navíc často spjatá se strategiemi autofikce a dalšími metodami, které globální témata nahlížejí prostřednictvím osobní zkušenosti a identity nebo je jinak vztahují k vlastní pozici a situaci autorstva. Umělecké projekty tohoto typu tak nejsou pouze autonomním uměleckým dílem, ale nedílnou součástí osobního života tvůrců a tvůrkyň. Důraz na osobní rovinu navíc přirozeně zapadá i do očekávání vytvářených online prostorem sociálních platforem, kde se autorstvo samo stává objektem zájmu i terčem kritiky veřejnosti v míře, která byla dříve nepředstavitelná. Jaké výhody tato situace přináší umělkyním a umělcům, jejichž práce se pokouší komunikovat většinově nepopulární, společensky kritická anebo jinak menšinová témata? Jaké nové strategie se v rámci umění pro komunikaci těchto témat nabízejí a v jakém vztahu jsou k tradičním institucionálním rámcům? A v čem dnes tkví úskalí osobně zaměřené kritické umělecké práce?

 

Bienále Ve věci umění je mezinárodní přehlídka současného umění, která se od roku 2020 koná v Praze a vytváří prostor pro hlasy a perspektivy, které jsou v hlavním proudu veřejného a uměleckého diskurzu často opomíjené. V této linii pokračuje i v letošním ročníku. Výstava ve Velké dvoraně Veletržního paláce a v Lidické galerii sleduje dvě hlavní tematické linie: venkov jako prostor společenské změny a historii a budoucnost práce. Právě neviditelná práce v zemědělství či občanských hnutích a především všechna práce potřebná k regeneraci během války a po ní, jsou těmi pracemi, bez nichž se neobejdeme. Kdo tuto práci vykonával v minulosti a kdo ji musí dělat dnes? A je to spravedlivé? Jak o tom všem může, či nemůže promlouvat umění?

Výstava bude probíhat na více než 3000 m2 od 14. června do 29. září a vstupné je zdarma. Kurátorská dvojice Katalin Erdődi a Aleksei Borisionok obrazně pracuje s metodou roubování převzatou ze zemědělství a medicíny, kdy se k sobě připoutají dvě odlišné rostliny či tkáně, aby se vzájemně posílily. Tak označují kurátoři svou spolupráci i vztah jednotlivých děl na výstavě. Chtějí tak poukázat na vzájemné, proměnlivé vztahy mezi venkovem a městem a s tím související význam a smysl lidské práce. Pro výstavu vybrali více než tři desítky umělců a umělkyní z Maďarska, Německa, Turecka, Běloruska, Ukrajiny, České republiky, Polska, Spojených států, a dalších zemí. Celkem se na výstavě ve Velké dvoraně představí 32 umělců a umělkyní, video instalací, díla dalších dvou destítek autorů a autorek děl jsou pak vystaveny v Lidické galerii. Mezi vystavujícími umělci je malířka Martina Drozd Smutná, interdisciplinární kolektiv björnsonova, umělec a kurátor Zbyněk Baladrán, středoasijský kolektiv DAVRA, výrazná jména součsného ukrajinského umění Nikita Kadan a Kateryna Lysovenko, nebo italsko-libyjská vizuální umělkyně Adelita Husni-Bey. Architekturu výstavy navrhli výtvarník Dominik Lang a architektka Adéla Vavříková, vizuální identitu vytvořilo amsterdamské studio The Rodina.

Bienále pořádá iniciativa tranzit.cz ve spolupráci s Národní galerií Praha a Lidickou sbírkou umění. Iniciativa tranzit.cz kromě bienále pořádá další výstavy, festival performance, umělecké a kurátorské rezidence a diskurzivní programy. V nakladatelství tranzit.cz vyšla řada českých překlady textů z oblasti kritické teorie, filozofie, teorie umění a feminismu a prózy (např, Sophie Lewis, Shulamith Firestone, Audre Lorde, Frantz Fanon, Bruno Latour, Marcel Duchamp, Didier Eribon, Chris Kraus, Hakim Bey, John Cage, David Graeber, Carla Lonzi, Nicolas Bourriaud a další).

Bienále Ve věci umění