Ve studiu jsme přivítali Terezu Porybnou, kterou média titulují jako kulturní promotérku. Nabízí se ale i titul mecenáška či patronka umění. Proč? A jakým způsobem se Tereza Porybná zasloužila o prosperitu českého umění?
Tereza Porybná sama sebe vidí jako art manažerku, producentku a také kurátorku umění. Své výlety do světa umění pak vnímá z pozice vystudované antropoložky jako dlouhodobý terénní výzkum.
Umění podporuje mnoha směry, nejen finančně. Aktuálně učí na pražské UMPRUM a podílí se na přípravě edukativně-environmentálního projektu Les – společenství pro pěstování, teorii a umění, který spolupracuje s Institutem úzkosti. Sama je autorkou projektu Ovenecká 33, což je experiment spojující soukromé bydlení s konceptem galerie a prostorem pro umělecké rezidence. Byt, který umělecky zpracovalo několik umělců a umělkyň, je sám o sobě specifickým uměleckým dílem. Tereza je také tvůrkyní a v současnosti pracuje na textovém díle pro francouzskou galerii. V září nastupuje na pozici ředitelky Českého centra v New Yorku.
Jak specifická bytová galerie vypadá? Co se v rámci budování projektu Tereza naučila? A co se jí z vynaložené péče vrací?
Nápad vytvořit rezidenční galerii se zrodil z Tereziny potřeby naučit se něco nového a ponořit se do procesu tvorby, která souvisí s prací s materiálem, výrobou a samotnou architektonickou prací. Když se po několika letech strávených v zahraničí vrátila zpět do Prahy a koupila si vlastní byt, rozhodla se tento prostor využít právě k propojení teoretických, ale i tvůrčích procesů. Bytová galerie vznikla ve spolupráci s architektem Jakubem Červenkou a architekty ze studia Objektor, kteří uchopili Terezinu vizi a transformovali ji do geometrických tvarů. Inspiraci ze zahraničí Tereza s architekty čerpala z práce mexického architekta Luise Barragána, který má své projekty postavené na kontrastech intimního a otevřeného, malého a rozměrného.
Terezu čím dál více zajímá udržitelnost celých procesů tvorby na úkor rozměrů nebo velkoleposti. V rámci veškerých projektů jsou pro ni nejdůležitější vztahy, vzájemné sdílení vlastních zájmů, spoluprožívání umělecké tvorby, což jsou také zásadní součásti celého konceptu bytové galerie. Právě proto je také byt uzpůsoben k rezidenčním programům. V bytě už nyní mohou paralelně žít a pracovat až tři umělci, aniž by se vzájemně narušovali, a zároveň mají společný prostor. V minulém roce již několik rezidenčních pobytů proběhlo a další Tereza plánuje.
Návštěvníci budou mít během letošního ročníku PAW možnost bytovou galerii po rezervaci místa navštívit a mohou tak vidět nejen dokončenou koncepci bytu, ale také výstavu „Budeš-li hodná, najdou tě?“, která představí díla Evy Jokhové, Habimy Fuchs a Natalie Perkof. Jejich praxi propojuje práce s tradičními uměleckými médii, jako jsou textil, keramika, socha a malba, která dále rozvíjejí z perspektivy současné umělecké praxe. Kurátorský výběr odráží intimní ukázku uměleckého vkusu i teoretických zájmů obyvatelky prostoru.
K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts.