EDUCARE: JAN TICHÝ O LUCII MOHOLY


Co se z umění můžeme naučit? Kam investovat naši péči? A čemu věnovat pozornost? To jsou otázky nové podcastové série EDUcare – umění poznávat.

Exposures je první velkou výstavou pražské rodačky, fotografky – Lucie Moholy (1894–1989). Retrospektiva v Kunsthalle Praha pokrývá celou její profesní dráhu a představuje přes 600 fotografií, mikrofilmů, dopisů, článků, knih a audionahrávek, včetně instalace současného umělce Jana Tichého rodáka z Prahy, který žije a tvoří v Chicagu.

Jan Tichý se s tvorbou Lucie Moholy poprvé setkal v Berlíně, kde narazil na “kauzu” ztracených negativů. Lucie Moholy, spolu s jejím manželem Laszlo Moholy Nagem působili v umělecké škole Bauhaus v Desavě v Německu, kterou Moholy dokumentovala. O její negativy pak nešťastných okolností během přicházející druhé světové války přišla, když musela před Nacistickým režimem na rychlo utéct a emigrovat do Londýna.

Lucii Moholy se až v polovině 40. let dostala do rukou kopie katalogu Muzea moderního umění (MoMA) z roku 1938, který obsahoval řadu fotografií z období Bauhausu, včetně jejích fotografií. K jejímu překvapení však v popiscích nebyla uvedena jako jejich autorka. Postupem času vycházelo stále více knih a článků o Bauhausu, které svým působením v Americe šířil Walter Gropius, který negativy Moholyové do spojených států přivel.

„Lucie Moholy se začala snažit, aby přístup ke svým negativům získala zpátky. V roce 1957 dostane méně než polovinu skutečně zpátky, 330 se jich ale nikdy už nenachází. MoMa posléze katalog přetiskne a její kredity do popisu dodá,“ popisuje Jan Tichý.

Jaké postavení a uznání měly ženy na škole Bauhaus? Jak byla ošetřena autorská práva fotografů v první polovině 20. století? A jaké ponaučení příběh Lucie Moholy skrývá v kontextu současné uprchlické krize? Na to nám odpovídá Jan Tichý, umělec vztahující se k práci Lucie Moholy a spolu kurátor výstavy Exposures v nové sérii podcastu Týden umění s podtitulem EDUcare.