Žijeme v době transformace lidského těla v tekutou digitální hmotu ovlivňující všechny aspekty našeho života. Naše digitální entity brouzdají kyberprostorem a vytváří si vlastní enklávy, v nichž každé virtuální já nepřetržitětouží se dobře prezentovat. Stáváme se subjekty ztělesněných fantazií, ve kterých můžeme být někým úplně jiným – navždy, na nějakou dobu, nebo jen na jeden post.
Třináctý ročník Fotograf Festivalu s názvem HYPERTENSION23 a jeho stejnojmenná výstava ve Veletržním paláci Národní galerie Praha se zabývá tenzí, kterou v naší mysli vyvolávají technologie vystavující naši pozornost nepřetržitému vizuálnímu tlaku, abychom si něčeho všimli, něco emocionálně prožili a reagovali. Fotografie vyžaduje, aby se nám líbila, video, abychom jej zhlédli, hashtag okamžité zařazení. Den se tak mění v seznam úkolů, které smršťují naše vnímání času. Ten se v metaverse stává globálně fluidní.
Autorkou koncepce a kurátorkou výstavy ve Veletržním paláci je Monika Čejková. Téma hypertenze zpracovává ve skupinové výstavě ve Fotograf Gallery také kurátorka Tina Poliačková. Dále se festivalové téma rozšíří i na veřejný prostor, kde se ve výstavním prostoru v podchodu metra B a na fasádě Národní galerie Praha představí vizuální esej od autorů Shumona Basara, Hanse Ulricha Obrista a Douglase Couplanda.
Autorka konceptu: Monika Čejková
Kurátorka výstavy v Národní galerii Praha: Monika Čejková
Kurátorka výstavy ve Fotograf Gallery: Tina Poliačková
Umělecká řetidelka: Světlana Malinová
Vystavující: Sin Wai Kin, Lawrence Lek, Martins Kohout, Markus Selg, Stephanie Comilang, Cecile B. Evans, Stef Van Looveren, aLifveForms, Ian Cheng, Lynn Hershman Leeson, Justine Grillet, Thijs Jaeger, Shumon Basar, Hans Ulrich Obrist, Douglas Coupland
Foto: Protektorama toxica, performance view Reykjanes peninsula, Photo: Hörður Sveinsson
Stef Van Looveren, DETACH WHAT HAS BEEN GIVEN, 2020