PLAN_T: Pavel Mrkus

Autor: Lenka Bakeš

Jaké plány má největší český festival světla? Kam roste digitální umění? A co můžeme očekávat od nových technologií?

Blíží se 11. ročník festivalu světla a digitální kultury Signal Festival. Ten se tradičně koná v polovině října, tentokrát pod taktovkou nového hlavního kurátora Pavla Mrkuse, kterého jsme přivítali ve studiu.

Pavel Mrkus s Danielem Hanzlíkem založil a vede ateliér Time-Based Media na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, kde byl po dvě období i děkanem. Mimo to se věnujete i vlastní, především digitální umělecké tvorbě.

V rozhovoru nám přiblížil nový tříletý programový cyklus Signal Festivalu pod souhrnným názvem Ekosystémy, ve kterých se kurátorsky zaměřuje se  umělecký průzkum environmentálních, kulturních či vědeckotechnických vazeb v naší společnosti. A zodpověděl další otázky o povaze festivalu a budoucnosti digitálního umění.

Kam směřují digitální technologie v umění? Podle Pavla Mrkuse by mohly směřovat různými směry, protože jsou samy o sobě pořád otevřené. „Na určitém tématu můžete pracovat a rozpracovávat ho v rámci paralelně běžících projektech. Objevuje se umělá inteligence, virtuální realita, počítačové vidění, a další prostředky, které jsou delegovány z ruky umělce na nějaký systém – to je určitě cesta, ale zůstanou i ty klasické formáty, jakými je video, zvukový formát, fotografie,“ popisuje Pavel Mrkus.

Signal Festival, který s novými přístupy v digitálních technologiích pracuje, bude letos co se použitých technik týče velmi různorodý. Videomaping, tvořící po dlouhou dobu základ festivalů světla zůstává, ale vývojově se posouvá a těšit se můžete na spoustu dalších technik. „Videomaping už pracuje s obsahem, není pouhou formou, umělci a umělkyně pracují s obsahy, který do něho vkládají. Dalšími prostředky bude například sound art – vícekanálová čistě zvuková kompozice, sochařská instalace, která pracuje s klasickýmisochařskými formami na jednom z náměstí, potom technologicky cutting edge formáty,“ popisuje Pavel Mrkus díla, na které se na letošním ročníku můžete těšit.

Jakým způsobem kurátor umělce vybírá? „Strategie je taková, že na festivalu min polovina zahraničních umělců, zhruba polovina prací se vytváří nových a festival je produkuje, druhá část představuje práce, které jsou už hotové,“ říká Pavel Mrkus a dodává, že festival také podporuje mladé umělce, a to skrze dvě soutěže: cena NEON pro studenty a čerstvé absolventy a také Open Call bez omezení věku.

Festival světla není pouze zábavou v ulicích, Signal nabírá kurz směrem k formátu představení současného umění, které využívá jako jeden z prostředků také světla. „Každý festival je něčím specifický, Signal Festival klade důraz a propojení nových technologií, hledání nových cest, na vytváření nových projektů ve spolupráci s různými institucemi – s vysokými školami, výzkumnými institucemi, s galeriemi atd. Zajímá ho také veřejný prostor jako takový,“ přibližuje Pavel Mrkus charakter pražského festivalu světla. 

#update

Signal Festival prozrazuje programové highlights. Oblíbené videomappingy rozsvítí hned dvě ikonické stavby Prahy – budovu Městské knihovny na Mariánském náměstí a kostel sv. Cyrila a Metoděje na Karlínském náměstí. Diváci se také budou moci vydat mimo hlavní festivalové trasy, kde na ně budou čekat takzvané Satelity. Jedná se o existující umělecká díla ve veřejném prostoru od Zdeňka Sýkory, Jiřího Příhody a Federica Díaze, která během Signal Festivalu doprovodí nové světelné projekce.

K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts.

Podcast byl realizovaná za podpory Státního fondu kultury.