PLAN_T: PETR VOLF

Autor:Odkolekce

Jak do městské zástavby vstupuje volné umění? Za jakých podmínek vznikají realizace pro developerské projekty? A kde v tomto směru můžeme hledat pozitivní vzory?

Na doposud Tajném místě v Praze bude letos odhaleno 8 uměleckých realizací ve veřejném prostoru, a to příhodně, během festivalu PRAGUE ART WEEK. Než vám ukážeme celou sbírku a její umístění, vítáme v podcastu PLAN_T kurátora nejen této kolekce, publicistu a kritika umění a architektury Petra Volfa.  

Petr Volf v podcastů hovoří o tom, jak do městského urbanismu vstupovalo volné umění za socialismu, kdy byla 4% rozpočtu výstavby určena na umělecké realizace, ale i o tom kdo jsou jeho zadavatelé nyní.

„Developeři pochopili že umění pomáhá jejich architektuře,“ vysvětluje Volf. V Praze jmenuje hned 3 realizace, které vznikly v posledních letech.A dodává „Vypadá to tak, že chce-li dnes developer opravdu uspět, tak s uměním musí počítat, i jako s určitým poselstvím, že je kultivovaný a sleduje vyšší zájmy než vydělat na své projektu.“

Dále hovoří o příležitosti, kterou získal jako kurátor kolekce jenž bude umístěna pod širým nebem Tajném místě. Ta bude součástí větší výstavby bytových domů, které jsou umístěny v bývalém průmyslovém areálu. Hlavním kritériem bylo Tajné místo revitalizovat, ale i zachovat jeho paměť. Využít materiály a věci, které byly součástí původního industriálního areálu. „My jsme udělali katalog zbytků, různých traverz, drátů, kolejí, ale i cisteren, a ty se pak opravdu objevili v jednotlivých uměleckých dílech,” říká Volf.

Umění je navíc neoddělitelně svázané s lokalitou, protože nejen že vzniká recyklací původních materiálům ale je také v několika případech podstatnou součástí zástavby. „Umění zde není jen „na ozdobu“, ale chce se dotknout hlubší podstaty místa,“ uvádí Petr Volf.

Umění ve veřejném prostoru se týká především sochařských realizací a současného umění, ty v Praze systematicky podporuje projekt Umění pro město GHMP a festivaly M3 a Sculpture line. Petr Volf hodnotí jejich práci jako zásadní.

“Když se lidé setkávají s uměním v přírodě, nebo na veřejných prostranstvích tak mu mohou změnit pohled na svět.” Připomíná jeďte činnost galerie Jaroslava Frágnera. A další pozitivní příklady v Litomyšli a nabádá architekty, aby s umělci spolupracovali přímo.

Konec rozhovoru Petr Volf uzavírá pozvánkou na výstavu, která propojuje umění s sport, kterou připravuje v příštím roce v EPO 21.

 

K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts.

Podcast byl realizovaná za podpory Státního fondu kultury.