NET – V SÍTI UMĚNÍ: MATYÁŠ KODL

Trvání:2. 7. 2022 - 16. 9. 2022
Autor:Galerie Kodl
Adresa:Galerie Kodl, Národní 1011/7, Praha, 110 00

V konverzační podcastové sérii NET rozplétáme a analyzujeme sítě spolupráce v umění. Jak spletitou cestou prošly výrazné osobnosti místní umělecké scény? A kam směřuje současné umění?

 

V pátém díle podcastové série NET hovoří Jan Stuchlík s Matyášem Kodlem, galeristou v rodinné Galerii Kodl, kde se podílel na založení projektu Kodl Contemporary. Ve Francii vystudoval Finanční management, zkušenosti získal také na stážích v aukčních síních Sotheby’s v Londýně a New Yorku. Rozšířil vazby v síti umění díky založení online aukční síně Artslimit, jejíž význam se ukázal hlavně během pandemie, kdy aukční sály musely zůstat zavřené. Dozvíte se, jaké změny a výhody přináší online dražba umění nebo třeba jak funguje využití částečného vlastnění uměleckých děl, díky kterému je možné koupit si například část Picassova obrazu.

„Prodej uměleckých předmětů po internetu má fyzické limity, obraz se zkrátka dá těžko reprodukovat jedna ku jedné na digitálním displeji. Vždy je potřeba mít spojení s fyzickým prostorem a na tom je také založen náš způsob prodeje, který je svým způsobem hybridní. Výstavu máme u nás v galerii přes měsíc, dražitelé si mohou přijít díla prohlédnout osobně. Kontakt tedy stále zůstává, jenom samotný proces dražby se přesouvá do online prostoru,” popisuje Matyáš Kodl vztah mezi dražiteli a aukčním domem, který je podle něj touto formou aukce ještě umocněn.

Pozitivní přínos Matyáš Kodl spatřuje také v dražbě digitální formy umění:  „Myslím, že technologie NFT naopak aukční domy podpoří, protože je to pro ně další médium, které mohou v aukcích nabízet. Pro aukční domy je to spíše přínos než riziko a digitální umění se díky boomu, které zažilo za poslední dva roky let pasovalo na další plnohodnotné umělecké médium, kterému se bude umělecká sféra kolem umění a obchodu s uměním věnovat,” říká Matyáš Kodl a popisuje také další možné výhody blockchainové technologie: „Technologie blockchainu by mohla být využívána pro autentifikaci fyzických děl. Je to vlastně jakási veřejná databáze a na podobném principu fungují už staletí takzvané soupisy děl umělců, což jsou seznamy prokázaných děl od autorů a zároveň důležité zdroje, které aukční domy a galeristé používají k autentifikaci děl.” 

K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts.