NET – V SÍTI UMĚNÍ: Federico Díaz

Trvání:8. 9. 2022 - 30. 9. 2022
Autor:Lenka Bakešová
Adresa:Centrum Bořislavka, Evropská 866, Praha 6, Praha, 160 00

V konverzační podcastové sérii NET rozplétáme a analyzujeme sítě spolupráce v umění. Jak spletitou cestou prošly výrazné osobnosti místní umělecké scény? A kam směřuje současné umění?

Federico Díaz, umělec jehož tvorba se přelévá se z objektu do architektury. Špatně se škatulkuje, nezná hranice. Jeho realizace a výstavy najdete ve veřejném prostranství, soukromých sbírkách i galeriích po celém světě.

Připomeňme si efemérní a přesto stálou sochu Subtile pro město Sacramento, emocionálně interaktivní instalace LacrimAu vystavenou u příležitosti Expa 2010 v Šanghaji v Číně a z posledních velkých realizací ve veřejném prostoru Aerial (neboli Na Horu), monumentální skulpturu s augmentovanou realitou postavenou za pomoci robotů v Praze na Bořislavce.

Federico Díaz je umělec a světoběžník, který rád tvoří za chůze. Zajímá se o člověka v jeho přirozeném prostředí, které se rychle proměňuje spolu se současnou technologickou, sociální a ekonomickou realitou, a proto i jeho díla jsou často procesuálního charakteru. 

„Já žádnou speciální síť nemám, spíš čekám, že se něco objeví nebo někdo přijde. Snažím se co nejméně snažit,“ říká Federico Díaz, což v zápětí ilustruje příhodou, jak náhodou během letu do New Yorku potkal na palubě letadla Roberta Bucka, bývalého ředitele Brooklynského Muzea, který ho posléze seznámil s newyorskou uměleckou scénou a byl u začátku několika důležitých realizací.

Mezi dalšími teritorii pohybu Díaze patřila i Čína. Tam vytvořil již zmíněnou realizaci LacrimAu, jenž pro každého pětistého návštěvníka českého pavilonu na EXPO 2010 v Šanghaji vytvářela specifickou vůni, a to tak, aby údaje odpovídaly jeho pocitům a emocím. Druhá realizace v Pekingu mapovala ornament masy – pohyb lidí ve městě související s mentalitou a chováním obyvatel. Výstava ale vzbudila kontroverzi. Po vernisáži byla zavřená a Federico Díaz po té již do Číny neobdržel víza.

V druhé části rozhovoru Federico Díaz reflektuje práci skulptuře „Na Horu“, která váží 57 000 kilogramů a je vysoká 7,5 metru. Tým Studia Federica Díaze speciálně pro její realizaci vyvinul technologii robotické fabrikace So Concrete a jako materiál zvolil UHPC, který umožnil vytvořit subtilní a zároveň monumentální dílo. Ambiciózní realizace vznikla za podpory Karel Komarek Family Foundation a KKCG Real Estate a díky velkému realizačnímu týmu, který pro umělce pracuje. Zeptali jsme se, co obnáší vést takový projekt i na to jak funguje Federicova „fabrika“ v dolních Holešovicích.

NA HORU

Centrum Bořislavka, Evropská 866, Praha 6, Praha, 160 00