PLAN_T: JAKUB JANSA

Jak vznikají novodobé mytologie, kdo bojuje o naši pozornost? A proč vsadil na celer? V nové epizodě podcastu PLAN_T hovoří umělec Jakub Jansa, o své výstavě a knize The Garden of Problems, které reflektují postupy vyprávění. 

 

Umělec Jakub Jansa v posledních 7 letech vytvořil osmidílnou sérii filmů a instalací, které nyní poprvé představuje společně v rozsáhlé výstavě a v nově vydané knize The Garden of Problems. Výstava v prvním patře Domu U Kamenného zvonu, je součástí širšího kurátorského celku Myslet Filmem, který v Galerii hlavního města Prahy můžete vidět až do 18. 2. 2024. Knihu vydalo nakladatelství umprum.

Sedm 7 epizod, vznikalo postupně od roku 2017 pod názvem Club of Opportunities (česky Klub příležitostí). Iniciační byla výstava v Berlinskym Modelu – artist run space galerii, kde je budget spíše symbolický. Jakub Jansa, tehdy čerství absolvent umprum, díky této okolnosti narazil na v pražských Holešovicích zeleninu celer, který (nebyl drahý) doposud nebyl součástí žádného známého vyprávění, ani se neobjevil v dějinách umění a zvolil jej jako centrální postavu či objekt výstavy. Aby scénu rozvájel, přizval teoretika Kamila Nábělka, který v rámci výstavy udělal přednášku o ontologii celeru. Po té se vyprávění organicky vyvíjelo, „společně jsme jej dekonstruovali a sledovali, jak se vytváří mýtus, jakým způsobem je možné se v něm orientovat,“ vysvětluje Jansa.

Původní jednotlivé výstavy (epizody) vznikaly posledních sedm let pro galerie Basileji, Lublani, New Yorku, nebo pražské galerie hunt kastner, Galerii NoD, Gamu a Fotograf, či pro cenu Cenu Jindřicha Chalupeckého 2021 (jíž je Jansa oceněným). Nejnovější, osmá epizoda vznikla pro výstavu Květinová unie, pořádanou Národní galerií Praha u příležitosti českého předsednictví v Radě Evropské unie 2022. V jednotlivých epizodách perforují herci, které Jansa vnímá a obsazuje spíše jako přátele. Někdy mají scénář, jindy dialog vzniká performativně. Kulisy pak často Jansa přetvoří z  odpadu filmové produkce.

Storytelling a vyprávění příběhů je podle Jansy vůbec nejsilnější nástroj, který máme v rukou. „Nacházíme se v souboji narativů. Jakákoli politická diskuze je soubojem narativů a vyprávění. Myslím si, že je zajímavé si uvědomit, jak to vyprávění vzniká a na čem je postavené.“ Jansu vždycky zajímalo téma kontroly a to jaké mechanismy za ním stojí: „Příběh je pro mne manipulační nástroj, proto mě zajímá, jak od něj získat odstup. Chtěli jsme analyzovat motivy postav a pozorovali jsme, jak se příběh odvíjí, nechtěli jsme nikoho uhranout epickým vyprávěním, jak to je na Netflixu, nebo v televizi,“ uzavírá.

O hlubších významech jednotlivých epizod a instalací, se můžeme dozvědět z čerstvě vydané stejnojmenné knihy The Garden of Problems, ta díky textům od českých umělců, umělkyň, teoretiků a teoretiček jako jsou Michal Novotný, Julie Béna, Kamil Nábělek, Noemi Purkrábková, Jan Bělíček a další. (Publikace, byla 23. října 2023 uvedena v legendárním Anthology Film Archives v New Yorku. 25. ledna 2024 od 6 hod. večer se bude konat křest knihy The Garden of Problems v Domě u kamenného zvonu.) 

V textu Michala Novotného se například objevuje role umělce ve společnosti, jako podtext, nebo jeden z motivů zniku Jansova dlouhodobého projektu. „Co se týká umělce jako génia, mám pocit, že to je pojem z nultých a devadesátých let. Když jsem studoval na umprum, tak jsme se nikdy nebavili o tom, jakým způsobem má umělec fungovat jako osoba, která naplňuje umění jako povolání. Proto mi přišlo důležité, mluvit o tom za jakých podmínek vzniká výstava, jak se vytváří program pro galerie atd. – není to o tom, že já naplňuje svoje ego a vytvářím geniální dílo, které má někdo obdivovat. Ta role „génia“, to „poslání“ a veškerá ta „velikost“ co byla spojená s tím posláním mi přišla nedůvěryhodná,“ osvětluje Jansa svá východiska a dodává: „Struktury ve kterých můžu fungovat jsem si musel vytvořit sám.“ Michał Novotný v textu odkrył strategii, jak se tvořil ten „seriál“, to Jansovi umožňovalo ucházet se o granty, stipendia, atd., protože součástí umělecké praxe je i hledat tyto prostředky. To že Jakub Jansa vytvořil strukturu, na kterou mohl navazovat mu v tomto ohledu pomohlo.

Na projektu spolupracoval Jakub Jansa s celou řadou další kreativců a odborníků, mimo jiné s módní návrhářkou Karolínou Juříkovou, kameramenem Kryštofem Hlůže, hudebníkem Oliverem Torrem, filozofem Kamilem Nábělkem, scénáristkou Alicí Krajčiříkovou, Fx specialistkou Eliškou Pitrákovo. Jansův tým, který utváří jak přátelé tak profesionálové, také stojí za přípravou videí do nové expozice Muzea literatury – Památníku národního písemnictví.

18.1.2024, 18:00  Komentovaná prohlídka výstavy The Garden of Problems s teoretičkou Noemi Purkrábkovou v Domě u kamenného zvonu

25.1.2024, 18:00 Křest knihy The Garden of Problems, panelová diskuze se spoluautory knihy v Domě u kamenného zvonu

K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts.

Podcast byl realizovaná za podpory Státního fondu kultury.